Indhold:
For børn i skolealderen, som endnu ikke er fortrolige med vand og ikke kan svømme.
Undervisningen fokuserer på lege og øvelser, der skal øge børnenes fortrolighed med vand og indenfor de fire grundfærdigheder:
Elementskifte, vejrtrækning, balance og bevægelse.
Vi øver os i at komme i vandet uden hjælp (på mange forskellige måder), laver balanceøvelser, puster bobler i massevis og hygger i det hele taget rigtig meget med mor/far, mens vi lærer, at vandet er et sjovt legeredskab!
Svømmeteknisk prøver børnene basal crawl- og rygcrawlteknik.
Da der indgår øvelser både over og under vand anbefales det kraftigt at erhverve sig et par svømmebriller.
Mål:
Vi arbejder mod at blive fortrolige med nedenstående, som er forudsætningerne for at starte på SVØM 1
Elementskifte: |
Balance: |
Vejrtrækning: |
Bevægelse: |
Komme fra land til vand uden brug af stige Komme fra vand til fast element uden brug af stige |
Ligge på ryggen i vandet med korrekt hovedposition (vandlinjen går ved ørene) Sidde oprejst på en søhest (uden at røre bunden) |
Puste bobler i vandoverfladen Holde vejret under vand (hele hovedet skal ikke være under, men både næse og mund) |
Klare sig i vand (uden hjælpemidler) Skabe fremdrift |
Praktisk:
-
Barnet og én forælder/voksen er med i vandet.
-
Der er en instruktør til at varetage undervisningen.
-
Gennemsnitsalderen vil ligge omkring fem til syv år.
-
Der er max. 15 børn pr. hold.